Sociale veiligheid

Betreft al onze gasten en vrijwilligers

Sociale veiligheid gaat over het beschermen van onze vrijwilligers én gasten tegen ongewenst gedrag, zoals pesten, intimidatie, negeren, seksueel ongepast gedrag, discrimineren, etc .
Dit is fundamenteel voor het welzijn van onze vrijwilligers en gasten en de effectiviteit van ons centrum. Zowel voor onze vrijwilligers als onze gasten is een veilige, open en warme houding noodzakelijk om met elkaar om te kunnen gaan.

Hoe waarborgen we met elkaar deze veiligheid binnen Camino?

  1. Bij het definitief aannemen van een vrijwilliger bespreekt de coördinator vrijwilligers en activiteiten het vrijwilligerscontract met daarbij uitgebreid aandacht voor hoe we met elkaar en gasten omgaan. Onderwerpen zijn o.m. de verantwoordelijkheid voor het welzijn van de gast, respect voor de gast en de andere vrijwilligers, geen cadeaus aannemen, niet (ver) oordelen, geen afhankelijkheidsrelatie laten ontstaan. Ook wordt verteld dat Camino bezig is het voor alle vrijwilligers mogelijk te maken een gratis V.O.G. te verkrijgen.

  2. Gedragscode-regels:
    De gedragsregels gelden voor alle vrijwilligers, die een begeleidende rol, verantwoordelijkheid dragen voor het welzijn van gasten:
  • Privé sfeer: De vrijwilliger dringt niet verder door in het privéleven van de gast dan functioneel noodzakelijk is.
  • Contact bij gasten thuis: het is vrijwilligers niet toegestaan om zonder voorafgaande toestemming van de Coördinatoren Vrijwilligers en Activiteiten, Gasten of Zorg bij gasten thuis te komen. In principe vindt al het vrijwilligerswerk met gasten plaats in ons centrum of in een publieke ruimte.
  • Het is nooit toegestaan om bankgegevens, een pinpas of een pincode van een gast in bezit te hebben. Ook niet als de gast dit uitdrukkelijk vraagt. Dit is om onze vrijwilligers te beschermen-

Andersom gelden bovenstaande regels ook voor onze gasten.

  1. De vertrouwenscontactpersonen (VCP) bieden de vrijwilligers en de gasten de mogelijkheid om in vertrouwen over grensoverschrijdend gedrag zoals pesten, discriminatie of seksuele intimidatie te praten. De VCP gaat in gesprek met slachtoffer of beschuldigde en onderzoekt of in een open gesprek met betrokkenen de situatie opgelost kan worden en/of welke mogelijke stappen genomen kunnen worden. 

    Centrum Camino heeft gekozen voor 2 VCP’s: één ( een activiteitenbegeleidster) voor de vrijwilligers en één (de coördinator vrijwilligers en activiteiten) voor de gasten. Beiden hebben hier ervaring mee vanuit hun werkzame leven en hebben nog een cursus gevolgd vanuit de gemeente Zuidplas. Als de VCP’s advies nodig hebben, of als de kwestie te groot/zwaar is, kunnen zij terugvallen op de gecertificeerd Vertrouwenspersoon (VP) die een contract heeft met de gemeente Zuidplas of de VP van onze brancheorganisatie IPSO.

VCP vrijwilligers: Bea den Hollander, contactgegevens bij de vrijwilligers bekend

VCP gasten: Trudy Walschots, tel.  0630228683, e-mail: trudy.walschots@centrumcamino.nl